dimanche 2 octobre 2011

شب "سپید" یا شب بدون خواب فرا رسیدRFI




شب "سپید" یا شب بدون خواب فرا رسید




به مناسبت فرا رسیدن رویدای که از ده سال پیش به عنوان "شب سپید" و یا بدون خواب یا دراز، در روز اول اکتبر (امشب) بر پاشده، شماری از نهادهای هنری- فرهنگی برنامه هائی را برای پاسی از شب گذشته و یا تا بامداد پیش بینی کرده اند.
شهرداری پاریس، بنیان گذار این ابتکار، ابتکاری که در شماری از شهرهای دیگر فرانسه و چند کشورهم برگزار می شود، امسال علاوه بر محله تاریخی مرکزی پاریس که اولین محل برگزاری این رویداد بوده، در مسیر خط های 12 و 14 مترو، در شمال پاریس هم سه مسیر دیگر پیش بینی کرده که شب زنده داران می توانند با پیمودن آنها با آثار شماری هنرمند بنام و گمنام تر آشنا شوند و به هدف دیگر این رویداد که برقراری رابطه میان مردم است، جامه عمل بپوشانند.
برای اجرای برنامه های هنری این شب، از هنرمندان مختلف بین المللی، از جمله کانادائی، آلمانی، فنلاندی، ژاپنی و آرژانتینی برای مکان های گوناگون با در نظر گرفتن ویژگی آنها دعوت به عمل آمده است.
متروی پاریس هم با این رویداد همکاری نزدیک دارد و به عنوان مثال در ایستگاه "مادلن" پرده بزرگ نورانی 260 درجه ای را نصب خواهد کرد که بر روی آن مناظری رنگی رژه خواهند رفت.
دیگر این که کتابخانه مرکز پمپیدو استثنائأ تا 12 شب باز خواهد بود و به علاقمندان امکان خواهد داد همراه با کتابداران به دیدار از کتابخانه بپردازند و همه پرسش های خود را مطرح کنند. در بخش موسیقی این کتابخانه، "تم" شب از ورای آثار موسیقیائی معرفی می شود و در بخش آموزش زبان، همه می توانند با دیگران به زبانی که آشنائی دارند ارتباط برقرار کنند.
در بخش مطبوعات، بازدید کنندگان می توانند یک کپی از صفحه اول روزنامه ای را دریافت کنند که روز تولدشان منتشر شده بود.
گفتنی است که این مسیرها به گونه ای تنظیم شده اند که بتوان پیاده آنها را پیمود. شماری از رستورانها، در همکاری با شهرداری پاریس تا دیر هنگام باز خواهند بود و بازدید از آثار هنری و مکان های مختلف تعیین شده رایگان اعلام شده است.

www.nuitblanche.paris.fr

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire