dimanche 2 octobre 2011

20 سال از مرگ "مایلز دیویس" گذشت RFI




20 سال از مرگ "مایلز دیویس" گذشت






در روز 28 سپتامبر 1991،"مایلز دیویس"، ترمپت نواز بنام موسیقی جاز درگذشت. از این رو همه رسانه های فرانسه به درازا مطالبی را به این هنرمند اختصاص دادند که یکی از مهمترین و نوآورترین چهره های موسیقی جاز در قرن بیستم به شمار می آید و شاید شهرت جهانی خود را تا حدی مدیون این کشور باشد.
علاوه بر مهارت و سبک خاص او در نواختن ترومپت، یکی از ویژگیهای "مایلز دیویس" کشف استعداد ها و گشایشش به سوی موسیقی های دیگر بود. از این رو با گروههای مختلف همکاری کرد و جزو پیشگامان آمیختن موسیقی راک و جاز به شمار می آید.
نکته مهم دیگردر مورد "مایلز دیوس" این است که او در زمان خود یکی از اولین موزیسین های جاز بود که مورد توجه طبقه متوسط در آمریکا قرار می گرفت. و در سال 60، مجله "جی کیو" او را خوشپوش ترین مرد سال معرفی کرد. و این معروفیت از او پدیده دیگری یعنی "سوپر استار" موسیقی جاز ساخت.
"مایلز دیویس" برخلاف پیشکسوتان بنام خود که تلاش داشتند خود را با فرهنگ اکثریت سفید پوست تطبیق دهند، به موضع گیری ها ی سیاسی و دفاع از سیاهپوستان پرداخت.
"مایلز دیویس" در سالهای 1948-1949 همراه با یک ارکستر نه نفره که هرکدام نقششان نزدیک شدن به صدای انسان بود کنسرتی اجرا کرد و در نیویورک زایش موسیقی "کول جاز" را خبرداد. سال بعد "مایلز دیویس" برای اولین بار به خارج از کشورش سفر کرد و درفستیوال جاز پاریس شرکت نمود. طی این سفر، "مایلز دیوس" با جمع روشنفکران و هنرمندان مهمی چون "ژان پل سارتر"، "بوریس ویان" و "پابلو پیکاسو" اشنا شد و از این که با او به عنوان یک انسان رفتار می شد و نه یک سیاهپوست، بسیار متأثر گردید. او سپس عاشق "ژولیت گرکو" خواننده فرانسوی شد و خیال داشت با وی ازدواج کند. کاری که در اکثر نقاط آمریکا ممنوع بود. اما در نهایت نخواست از وی همسر یک سیاهپوست آمریکائی بسازد و "ژولیت گرکو" نیز نمی خواست زندگی هنری اش را رها کند. ترک فرانسه و عشقش، او را به دامن اعتیاد انداخت و همه چیز خود را ازدست داد. پس از مدتی بازهم از خاکستر خود برخاست و با چهره های مهم جاز به همکاری پرداخت.
درسال 1955، با اجرای قطعه "حوالی نیمه شب"، ساخته "تلونیوس مونک" در فستیوال "نیوپورت" درخشید و کار حرفه ای اش بار دیگر رونق گرفت.
از مایلز دیویس همچنین اجرای موسیقی فیلم "آسانسور برای چوبه دار" ساخته "لوئی مال"، کارگردان فرانسوی، در سال 1957، را به خاطر داریم که هم زمان با دیدن "راش های فیلم وبدون هیچگونه پارتیشنی نواخته شده یکی از بداهه نوازیهای بسیار خلاقانه به شمار می آید.
پس از گذار از فرم های دیگر جاز، بار دیگر بین سالهای 1981 و 1991 ، "مایلز دیویس" به عنوان "سوپر استار" جاز به صحنه های مختلف بازگشت. اما در 28 سپتامبر سال 1991 به دنبال مشکلات بسیار سلامتی و به دلیل ابتلا به بیماری ایدز در گذشت و "اسانسوری برای چوبه دار" از راه اعتیاد برای او به کار افتاد.






بر چسب ها : راه ابریشم

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire